Winkelen op afspraak: ver van ideaal, maar het is iets

25 maart 2021

Nog altijd is er geen volledige openstelling van niet-essentiële winkels. Na een eerdere volledige sluiting is het nu in ieder geval mogelijk om met een select gezelschap aan klanten tegelijk in een winkel te vertoeven. Zeker niet ideaal, maar meer zit er momenteel gewoonweg niet in.

Eén klant per 25 vierkante meter en een tijdslot per bezoeker. Het zijn de keiharde voorwaarden die bedrijven meekrijgen in de gedeeltelijke openstelling van hun winkel. Zo ook bij Blokker. “Bij ons mogen zestien mensen tegelijk binnen. Zij hebben dan een kwartier”, vertelt medewerker Moreno Paulissen. “We vinden het erg fijn dat we weer wat grotere groepen aan klanten mogen ontvangen. Daarmee hebben we ook weer de mogelijkheid om hem of haar te adviseren.” Paulissen merkt dat vooral huishoudelijke artikelen populair zijn bij de klanten, die binnen een kwartier hun mandje met goederen aan de kassa moeten hebben afgerekend. “Denk aan koffiezetapparaten, droogtorens, rekken en Swiffers”, somt hij op. Klanten die vijftien minuten willen winkelen, melden zich vier uur van tevoren aan. Dat kan via de website of met een belletje naar de winkel. “Overigens is het niet zo dat de agenda bommetje vol zit. We hebben echt hier en daar nog wel wat openingen.” Het is daarnaast ook nog mogelijk om via Click & Collect Blokker-artikelen in huis te krijgen.

Do iT

Ook bij Sportshop Do iT is winkelen op afspraak nu een optie. In de sportzaak van Dré Maas kunnen acht personen tegelijk binnen. Dré ruimt bij het maken van afspraken een half uur in voor klanten. “Maar in principe krijgt een klant van mij zolang hij of zij nodig heeft. Ik heb dan ook nooit acht mensen tegelijk binnen.” Dré is blij dat er nu in ieder geval iets mogelijk is, maar is nog steeds niet te spreken over de gang van zaken. “Dit werkt gewoon niet. Je haalt nog steeds maar een deel van je normale omzet op. Je mist de impulsverkopen. Mensen die bijvoorbeeld op het terras van La Porte zitten hier tegenover en daarna nog even bij Do iT binnenlopen.” Het zijn voornamelijk vaste klanten die een afspraak maken bij Do iT. “Die passen liever iets dan dat ze het online bestellen.”

Onbegrip

De eigenaar van de sportzaak komt er met zijn hoofd niet bij dat de niet-essentiële winkels nog altijd met deze enorme beperkingen moeten blijven werken. “Ik ben echt verwonderd dat er testfestivals worden georganiseerd met 1500 man. Bij Kruidvat en de Jumbo, niets ten nadele van deze winkels, mag je gewoon met z’n allen naar binnen. Maar fatsoenlijk winkelen in zaken zoals die van mij, kan dan weer niet. Dit terwijl er met mondmaskers en afstand houden er van alles te regelen is.”

Terug naar nieuwsoverzicht