Nieuws

Voorlopig geen gaatje in de agenda van Dordan Kappers

Geplaatst op 12 maart 2021

Het was voor vele mensen een grote opluchting dat de kappers vorige week hun deuren weer mochten openen. Uiteraard waren de kappers zelf ook blij weer aan de slag te mogen. Zo ook bij Dordan Kappers, waar de agenda de komende week uitpuilt van de afspraken.

Ze had zich haar eerste jaar op de nieuwe locatie wel anders voorgesteld. Dorothé Daniels (51) verhuisde begin 2020 van het winkelcentrum in Malpertuis, waar ze gedwongen moest vertrekken vanwege de sloop van het pand daar, naar Brusselse Poort. Daar aangekomen kon ze niet op de gewenste dag open, omdat de eerste golf van corona het land in zijn greep hield. In mei opende Dorothé haar zaak alsnog, die in december opnieuw op slot moest van de regering. Na elf weken van sluiting was de opluchting van opening vorige week groot voor Dorothé en haar team, maar ook voor de klanten. Die konden eindelijk hun tot over de oren gegroeide kapsels weer bij laten knippen. Het zorgt voor een overvolle agenda. “De komende drie weken hebben wij geen gaatje meer open. Ik werk zeven dagen per week”, vertelt de eigenaresse. En doordat er lang niets aan de kapsels gedaan is, is er per klant meer tijd nodig om deze van het gewenste kapsel te voorzien. “In de lockdown hebben we verfpakketjes bij vaste klanten bezorgd. Diegenen die deze niet bij ons hebben aangeschaft, kwamen met een enorme uitgroei bij ons aan. Die afspraken moet je wat ruimer inplannen.”

Maatregelen

Met de heropening moeten de kappers wel weer de nodige maatregelen nemen om mogelijk besmettingsgevaar tegen te gaan. Bij Dordan Kappers werkt men nu met een registratieverplichting, waar bij de vorige lockdown wat minder streng rekening mee werd gehouden. Verder wordt er op afspraak geknipt en wordt alles zo goed mogelijk schoongemaakt. “Maar dat deden we eigenlijk al. Klanten met een afspraak mogen verder nu niet te vroeg komen. We werken met spatschermen tussen de mensen, en nemen bij elke klant een schone kapmantel en schone handdoeken. Alles wordt gedesinfecteerd en we schenken ook geen koffie meer.” Dorothé snapt, met al deze maatregelen in het achterhoofd, dan ook niet dat de kappers elf weken moesten sluiten. “Niemand van ons is het afgelopen jaar besmet geweest. Wij werken steriel en klanten houden zich overal netjes aan. Maar goed, ik snap ook niet waarom de horeca dicht is.”

Jubileum

Dorothé heeft het contact met haar klanten het meest gemist tijdens de sluiting. Tevens baalt ze van het feit dat ze haar speciaal ontworpen verftafel weer heeft moeten ombouwen. “Ik zag het al helemaal voor me: mensen die een boekje konden lezen, koffie konden drinken terwijl ze wachtten dat de verf intrekt. Corona gooide roet in het eten. Ik heb er maar twee kniptafels van gemaakt in verband met de ruimte, zodat iedereen op voldoende afstand kan zitten. De gezelligheid die je in je salon voor ogen had, is er daardoor nu minder.” Dorothé kijkt uit naar de tijden dat de regeltjes tot het verleden behoren en verheugt zich tevens op het jubileum van haar zaak. In augustus bestaat Dordan Kappers namelijk 25 jaar. Dorothé hoopt dit, in tegenstelling tot de opening van vorig jaar, wel feestelijk te kunnen vieren.