Nieuws
Vaste klanten volgen La Porte etage omhoog
Geplaatst op 18 augustus 2022Ze moesten een keuze maken: opnieuw investeren in de zaak of stoppen. Leon en Cora van Borren kozen voor een nieuw hoofdstuk met hun La Porte. De eetzaak verhuisde van beneden naar boven en onderging wel meer veranderingen.
Al snel kwamen ze tot de conclusie dat ze nog te jong zijn voor pensioen. Leon (64) en Cora (65) van Borren, de eigenaren van La Porte. “We hebben dat in de coronatijd mogen ervaren. De eerste twee weken van de lockdown waren nog wel fijn, want dan kon je achterstallig werk doen. Daarna begon ik al onrustig te worden van het niets doen”, motiveert Leon de keuze om door te gaan.
Vaste klanten
Wel hebben ze een grote verandering ondergaan. La Porte is een etage omhoog verhuisd en is qua look en interieur onherkenbaar ten opzichte van voorheen. “Beneden was het meer een huiskamer. Sommige vaste gasten vonden het daar ook gezelliger en amicaler. Hier is het meer een bedrijf. Dat amicale willen we echt wel weer terugbrengen, maar dat is lastig. We willen ons nieuwe personeel dusdanig opleiden dat ze erkenning krijgen van de gasten. Daarbij moeten ze weten wat iemand drinkt en een praatje maken.” Ondanks de veranderingen zijn de vaste gasten nog altijd dagelijks in de zaak te vinden. “Wij gaan eigenlijk pas om negen uur open, maar om kwart voor negen hebben we de eerste koppen koffie al ingeschud. Dat zijn gasten met een bepaald dagritme. Die komen hier een kop koffie drinken, doen daarna een rondje supermarkt en gaan dan lekker naar huis.”, aldus Leon.
Terras
Toch vinden de klanten de nieuwe zaak wel erg mooi geworden. “Ik krijg soms wel eens de vraag waarom niet alle terrassen aansluiten op de zaak en er een looppad richting de Action tussendoor ligt. Dat is ook een stukje strategie. Mensen zijn nu veel meer geneigd om op ons terras te wachten terwijl hun partner in de Action aan het shoppen is. Als de partner dan klaar, neemt die vaak ook nog plaats en bestelt wat te eten. Hoewel het misschien gezelliger was geweest als het terras aaneengesloten was, had ik dan minder verkeer gehad. Dan lopen ze achter de bloembakken door en ben je ze kwijt.” Leon hoopt nog mooie parasols aan zijn terras toe te voegen, om het gevoel van een afgesloten ruimte te creëren. Daarover moet ‘ie nog in gesprek met de Brusselse Poort.
Menukaart
Een andere verandering die Leon en Cora hebben toegepast, is de menukaart. Die moet met de toevoeging van bijvoorbeeld pokebowls en smoothies ook jongeren meer aanspreken. “Je ziet dat dit langzamerhand effect begint te hebben. Ik zie steeds meer jongeren hier zitten, die met hun laptop studeren of simpelweg een boek lezen.”
Personeel
Op personeelsgebied ziet het er goed uit voor La Porte. “We hebben negen man in dienst, waarvan vijf fulltimers. Twee mensen staan in de keuken, de rest doet aan bediening. Toch wil ik nog wat aanvulling en gelukkig stromen de sollicitaties binnen.” Leon weet wel waarom in een tijd dat er overal personeelstekort is bij hem het juist aanmeldingen regent. “Bij ons werk je overdag en zit je om zeven uur ’s avonds weer naast het vrouwtje op de bank. En die gedachte lijkt ook vooral wat oudere medewerkers naar onze zaak te trekken. Het zijn veelal vijftigplussers die solliciteren.” Uiteindelijk is het de bedoeling dat, wanneer weten ze nog niet, Cora en Leon minder in de zaak te zien zijn. “Langzaam willen we ons dan terugtrekken van de voorgrond. We kunnen dan áán de zaak gaan werken en niet per se meer in de zaak.” Misschien dat hun 17-jarige kleindochter, die in de bediening actief is bij La Porte, ooit wel eens wat ziet in opvolging. Vooralsnog blijft Leon, die momenteel in de keuken staat bij afwezigheid van de vaste kok, zichtbaar bij La Porte. “Als de kok er is, loop ik zelf rond. Ik stuur wat aan, praat met de gasten en werk mee. Mensen vragen nog steeds naar me als ik er eens een dag niet ben.” En dat laatste wil Leon voorlopig nog niet missen.