Pearle: ‘Verschillende opticiens in één winkelcentrum versterken elkaar’

14 augustus 2021

Aan opticiens geen gebrek in Brusselse Poort. Naast Eye Wish en Hans Anders is er sinds eind 2018 ook een filiaal van Pearle gevestigd. En hoewel er sprake is van gezonde concurrentie, vinden de landelijke merken de aanwezigheid van meerdere opticiens zeker niet erg.

“Concurrentie houdt je scherp”, weet bedrijfsleider Robert van Ool, die al 41 jaar in dienst is van Pearle. “We bijten elkaar echter niet zo. Hans Anders bevindt zich in het lage segment, wij in het midden en Eye Wish in het hoge segment. Er is altijd wel iets van overlapping, maar we hebben echt geen last van elkaar. Ik durf zelfs te stellen dat we elkaar versterken. Als zij iets nodig hebben wat daar op is, lopen ze hier binnen en andersom ook. Ik beschouw hen meer als collega’s.”

Overname

Pearle is sinds 1 juli onderdeel van de grootste optiekketen in de wereld. De marktleider in Nederland is toen overgenomen door EssilorLuxottica. Investeerder HAL was daarvoor de eigenaar. “De klant merkt daar in de winkel weinig van. Ik verwacht niet dat er veel verandert”, voorspelt Robert.

Kopiëren

Robert zag door de jaren heen dat vele succesformules van Pearle zijn gekopieerd door andere zaken. “We zijn ooit als eerste begonnen met het geven van de tweede bril gratis. Dat werd door iedereen gekopieerd. Net als de actie waarbij een klant zijn leeftijd in korting op het aankoopbedrag kreeg. We hebben nu de 3 voor 1-actie. Een klant koopt een bril, krijgt de tweede gratis en krijgt ook nog een cadeaubon voor een bril die hij of zij aan iemand anders mag geven. Ook dat is hier en daar al gekopieerd. In die 41 jaar dat ik bij dit bedrijf werk, weet ik nu wel dat als iets goed loopt ook door concurrenten wordt nagedaan.”

Vestigen in Brusselse Poort

Bij Pearle wilden ze al veel eerder dan in 2018 de kant van Brusselse Poort op. “Ik heb lang in onze zaak langs het Vrijthof gewerkt. Ik weet dat het bedrijf altijd interesse had in een filiaal in dit winkelcentrum. Maar in de gloriejaren kwam je er gewoon niet tussen. Toen er wat meer leegstand kwam na de crisis, was er opeens wel plaats.” Van Ool is zeer te spreken over hoe de rest van het winkelcentrum nu een make over krijgt. “Daarbij is de overlast zeer beperkt gebleven. Er is ook vaak in de avonduren bepaalde onderdelen van de verbouwing gedaan, zodat de klanten en de winkels er zo weinig mogelijk last van ondervonden. Telkens weer zijn we netjes en goed geïnformeerd hierover.”

Terug naar nieuwsoverzicht