Nieuws

Monfrance kan eindelijk pronken met verbouwde winkel

Geplaatst op 30 april 2021

Juwelier Monfrance heeft al een half jaar een nieuwe look. Door de gedwongen sluiting vanwege corona heeft het familiebedrijf echter nog weinig profijt gehad van de frisse uitstraling. Daar moet de komende periode verandering in komen als er niet meer alleen op afspraak geshopt kan worden.

Hij is helemaal blij met het eindresultaat. Eigenaar Edmond Monfrance, die samen met zijn vrouw Nancy de zaak runt, mag dan vanaf de laatste week van april ook eindelijk dit enthousiasme delen met zijn klanten, wanneer je geen afspraak meer hoeft te hebben om ergens te winkelen. Die bezoekers konden in november al even proeven van de nieuwe uitstraling van de zaak (in december volgde de gedwongen sluiting) en als ze op afspraak kwamen de laatste weken. Maar dat laatste concept was weinig succesvol, volgens Edmond. “Dat heeft een te grote remmende werking”, oordeelt de eigenaar.

Veranderingen

In tegenstelling tot andere zaken om zich heen, mag Monfrance na de verbouwing van het hele winkelcentrum wel op zijn vertrouwde plek blijven zitten. De eigenaar van Brusselse Poort stelde wel enkele eisen. De hoogte van alle winkels moet omhoog. De oude voorgevel van Monfrance werd daarom dus vervangen. “De zaak moest bovendien wat doorzichtiger worden, iets transparanter. Uiteindelijk hebben we onze entree uitgebreid van twee naar vier meter. Het binnenwerk doet daarnaast meer mee dan voorheen. Eerst liep de etalage schuin naar binnen. De klant had bij het naar binnen lopen zo de keuze al gemaakt. In de winkel volgde alleen nog de afhandeling. Nu merk je dat de hele winkel eigenlijk één grote etalage is. We kozen bovendien voor nieuwe kleuren. Het vertrouwde bordeaux-rood hebben we vervangen. Het is echt een nieuwe zaak geworden”, vertelt Edmond. “Achteraf ben ik ook zeker blij. We moesten wat. We waren ook echt wel aan een modernisering toe.”

Assortiment

Met de veranderingen heeft Monfrance ook direct het assortiment onder de loep genomen. Besloten is dat er meer ingezet moest worden op het hogere segment. “We hebben nu wat luxere merken erbij. Zoals horloges van Raymond Weil en Edox. Op het gebied van goud is Monzario aan de etalage toegevoegd.”

Klanten

Gezien het aantal vierkante meters, mogen er officieel vier klanten bij Monfrance naar binnen. Edmond wil het echter rustig aan opbouwen en begint met twee klanten tegelijk. “Als iemand dan met tweeën komt, dan is dat uiteraard geen probleem en zit je toch al snel aan vier. Ik doe dat om het de eerste periode toch even onder controle te krijgen wat corona betreft. Als ik zie dat het met alle basisregels goed verloopt, bouwen we het op naar drie tot vier klanten tegelijk.” Edmond verwacht een grote aanloop als straks weer meer mag. “De periode na de eerste lockdown hebben we ook een grote aanloop gehad. We hebben vorige zomer goed gedraaid. We krijgen weer zo’n boost, vermoed ik. Ik denk echter dat we dan niet bovenaan de lijstjes staan bij mensen. Als weer meer mag, gaat men toch eerst het terras op of een kledingwinkel in. Wij profiteren dan iets later”, voorspelt de eigenaar.