Lunchen in de Brusselse Poort met de broodjes van Bufkes en Subway

13 oktober 2020

Geen boterhammentrommel of stuk fruit mee van thuis? Dan kan men halverwege de werkdag altijd in Brusselse Poort terecht voor het vullen van de maag. De broodjes van Bufkes en nieuwkomer Subway vinden dan ook gretig aftrek tijdens de lunchuren.

Tussen 11.00 en 14.00 uur; in die tijdsperiode moet het personeel van Bufkes paraat staan voor de toestroom van hongerige klanten die een lunch komen scoren. “Het is naast het openingsuur en de uren vlak voor de sluiting, de meest drukke periode op een werkdag wat betreft het aantal klanten”, vertelt Jean Cox, eigenaar van de broodjeszaak. En wie zijn dan die mensen die een broodje Bufkes komen kopen? “Dat is een heel gemêleerd publiek. Op wat uitzonderingen na niet echt veel jeugd, ondanks dat er hier een middelbare school achter het winkelcentrum ligt. Onze broodjes zijn over het algemeen toch net iets te duur voor schoolgaande jeugd. Het zijn meestal de werkenden van een jaar of twintig die hier komen voor een lunch.”

Cox vertelt dat de broodjes Werrem Sjink, Limburger en Gezond de meest verkochte broodjes zijn halverwege de dag. De populariteit van die broodjes is ook niet minder geworden na de komst van die andere populaire broodjeszaak Subway, driekwart jaar geleden. “Ik ervaar de komst van Subway als een aanvulling. We hebben geen omzet door deze toevoeging verloren, waar ik overigens wel een beetje bang voor was. Het tegendeel is gelukkig waar.”

Subway

Bij Subway ligt de piek van de lunch net iets anders, zo vertelt eigenaar Christian Kuypers. “Tussen twaalf uur en half drie maken wij de omzet. Dat doen we zowel in de winkel als met bezorging. Momenteel is die verhouding fifty-fifty. Voorheen toch wel 70-30. Naast het vele thuiswerken, speelt ook het slechtere weer van nu een rol in deze verandering.” Volgens Kuypers is de Chicken Teriyaki het meest populaire lunchbroodje bij Subway. De jeugd komt vooral voor een klein broodje en een koekje naar zijn zaak, valt hem op.

Kuypers noemt het grote voordeel van zijn broodjes dat deze net zo goed als avondeten genuttigd kunnen worden. “Met een koekje en een drankje erbij heb je voor zeven euro al een avondmaal.” Maar volgens de eigenaar is er nog een voordeel. “Onze broodjes zijn ook gezond, vandaar ook de groene bedrijfskleur. Daarmee willen we uitstralen dat het gezond is om bij Subway te eten. Bovendien is het wel echt van nu om een dergelijk broodje als avondeten te nuttigen. Het is een hype.”

Terug naar nieuwsoverzicht