Nieuws
Langstzittende ondernemer van Brusselse Poort: Leon Geurtjens van ‘t Rommedoeke
Geplaatst op 10 september 2020De langstzittende ondernemer van Brusselse Poort is Leon Geurtjens. De 56-jarige eigenaar van delicatessenzaak ’t Rommedoeke is al sinds 1988 actief in het winkelcentrum. Hij heeft door de jaren heen dan ook al het nodige zien veranderen.
’t Rommedoeke was aanvankelijk een kaasspeciaalzaak en een tabakswinkel in één. Een klein gangetje scheidde de kaas en sigaretten van elkaar. “Op het moment dat ik het overnam, werden deze waren definitief van elkaar gesplitst. De oude eigenaar is toen verder gegaan met alleen de sigaretten, kaarten en tijdschriften; de winkel die nu Primera is. Wij hielden de delicatessen.” Door de jaren heen zijn ook de zoon en vrouw van Leon onderdeel geworden van ’t Rommedoeke. Het ligt in de lijn der verwachting dat zoonlief Thadé het bedrijf over een x aantal jaren overneemt.
Succes
Toen Leon, die voor de overname al wat jaren in de zaak werkte, begon aan zijn ondernemerschap, richtte ’t Rommedoeke zich vooral op de verkoop van kaas, nootjes en wijn. In de jaren ’90 zijn daar vleeswaren aan toegevoegd. “Dat is succesvol gebleken. We leveren inmiddels ook aan allerlei horecazaken en zijn ook de deelnemer die al het langst actief is op ’t Preuvenemint. Ik sta er met de zaak al 32 jaar, de oude eigenaar stond er de jaren daarvoor ook al een poos.” Het succes van ’t Rommedoeke vertaalde zich ook in uitbreiding. In Wyck opende Leon tien jaar geleden een tweede zaak en in Heer vijf jaar terug een derde. Over alle winkels verspreid heeft ’t Rommedoeke vijftien mensen in dienst, inclusief het eigen gezin. Leon geniet nog dagelijks van het ondernemerschap. “Of je nou kaas, auto’s of onderbroeken verkoopt, het blijft leuk!” Bovendien roemt hij van de informele band met de klanten. “We zijn zeer interactief. Het wel en wee van het Maastrichtse straatbeeld komt bij ons voorbij. En ik moet bekennen dat er hier en daar dan ook wel persoonlijke banden ontstaan.”
Corona
De coronacrisis heeft, in tegenstelling tot een hoop andere zaken, ’t Rommedoeke nooit in de problemen gebracht. “We hebben drie winkels die alle een verschillend publiek hebben. In Heer is de zaak niet afhankelijk van toeristen of Belgische klanten die vanwege corona niet konden komen. In Brusselse Poort wel. Met de sluiting van de grenzen werd dertig procent van onze klandizie tijdelijk weggenomen. Daarna is dat wel redelijk gecompenseerd doordat mensen meer te besteden hadden. Anderzijds is er verbouwd geworden, wat ook een omzetstijging teweeg heeft gebracht. Onze zaak in Wyck heeft de meeste last gehad. Die winkel is echt voor een groot deel afhankelijk van toeristen en die waren er tijdens de lockdown niet. Maar al met al zijn we als overkoepelende organisatie van ’t Rommedoeke nooit in de problemen geweest. We hadden een gezonde basis waardoor we wel wat klappen konden opvangen.”
Toekomst
Leon kijkt met veel vertrouwen naar de toekomst, maar hij weet ook dat ’t Rommedoeke met zijn tijd mee zal moeten gaan. “Het fysiek winkelen staat in deze tijd onder druk. Er wordt al het nodige versgoed online verkocht, kijk maar naar Jumbo en Albert Heijn. Bij ons ligt dat wat lastiger, omdat klanten bij ons het product willen zien voordat ze het kopen en het dan ook nog vers voor ze afgesneden wordt. Als wij onze producten gaan voorverpakken, pulken we aan onze eigen bedrijfsfilosofie en dat doen we liever niet.” Toch zijn er online wel mogelijkheden, zo denkt Leon. “Dan denk ik aan samengestelde kaasplanken die mensen voor feestjes bij ons kunnen kopen. En ook op wijngebied kunnen we online het nodige. Ik denk ook wel dat er altijd een fysieke winkel zal zijn, maar we moeten onze ogen gewoon niet sluiten voor alle ontwikkelingen.”