Jumbo tijdens coronacrisis: “Ook mijn supermarkt heeft klappen gehad”

22 juni 2020

De coronacrisis: voor de meeste winkels en horecagelegenheden een tijd van overleven. Voor supermarkten niet, althans zo denken vele mensen.

Er werd immers massaal gehamsterd aan het begin van de crisis. Daarnaast konden mensen niet meer uit eten en moesten daarom naar de supermarkt om thuis dan maar zelf te kokkerellen. En mensen moeten immers eten en drinken, crisis of niet. Toch is het te makkelijk om te denken dat elke supermarkt topomzetten gedraaid heeft de voorbije maanden. Veel is afhankelijk van de ligging van de supermarkt, zo vertelt ook Danny Mannien, franchise ondernemer van Jumbo. “Mijn winkel kun je niet vergelijken met die van in bijvoorbeeld Mosae Forum. Die zitten in de binnenstad en zijn afhankelijk van toeristen, mensen die in de stad werken en de studenten die tussendoor een broodje frikadel of milkshake kwamen halen. Daar zijn dus flinke klappen gevallen, want al deze groepen kwamen een tijdje minder of niet meer in de binnenstad.”

En ondanks dat Mannien met zijn Jumbo van andere doelgroepen afhankelijk is, bijvoorbeeld de mensen die voor de wekelijkse boodschappen komen, heeft ook hij last gehad van de crisis. “Uit een postcodeonderzoek blijkt dat twintig procent van mijn klanten uit België komt. In totaal haal ik zelfs 24 procent van mijn omzet van onze zuiderburen. Je kunt je dus voorstellen dat ook wij klappen gehad hebben toen de grenzen dicht waren.” En dat terwijl de eerste anderhalve week van de crisis, toen vele mensen in paniek begonnen met hamsteren, juist topomzetten werden gedraaid. “Mensen sloegen massaal in. Het ging om gigantische aantallen. Die vrijdag nadat de lockdown werd aan gekondigd draaiden we drie keer zoveel omzet als normaal. Meer dan we met kerst verkopen.” Inmiddels zegt Mannien, mede door het opengaan van de grenzen, alweer zo’n twee weken normale omzetten te draaien. “

Ik mag ook niet klagen. Ben immers niet dicht geweest met de winkel, in tegenstelling tot andere ondernemers die hele grote klappen hebben gehad.”

De klanten van Jumbo hebben zich de voorbije tijd natuurlijk ook aan de regels moeten houden om besmettingsgevaar zoveel mogelijk te beperken. Langzaam keert ook in de supermarkt van Mannien de situatie weer terug naar hoe het was. “Voorheen moest ieder die de winkel betrad één kar. Nu mogen mensen die samenkomen alweer met één kar of mandje de winkel in. Afstand houden is nu het enige dat we klanten nog meegeven. Neem daarnaast de tijd en ga niet stressen op elkaar.”

Terug naar nieuwsoverzicht