Nieuws

De volle agenda van reisbureau TUI

Geplaatst op 19 juli 2021

Bij touroperator TUI draaien ze tegenwoordig overuren. Er is weer meer mogelijk op reisgebied en dat zorgt voor een volle agenda bij het reisbureau.

“De hele dag loopt het hier vol. Over het algemeen zijn we niet voor zeven uur thuis”, bekent Jannieke Bleize van TUI. Zij draagt de titel ‘Sales en Service Lead’ in de winkel en is blij met het feit dat er naar bepaalde gebieden weer gereisd kan worden, maar het zijn nog niet de klassieke verkoopgesprekken die worden gevoerd met de klanten. Jannieke benadrukt dat er eigenlijk twee soorten klanten zijn momenteel. De ene groep kan niet wachten om na een tijd vol lockdowns weer er op uit te trekken, andere mensen zijn bezorgd over hun vakantie. “Dat maakt het divers maar gecompliceerd. Je bent ook een hoop aan het omboeken, iets dat je als bedrijf niet meer omzet, maar wel maar arbeid oplevert.”

Service

Want dat is een service die TUI wel garandeert: klanten mogen tot een week voor vertrek omboeken, mocht de situatie rondom corona in het land van bestemming toch onzeker zijn. In totaal mag een reis vier keer worden omgeboekt. “Zo hebben de klanten de garantie niet vast te zitten aan iets dat onzeker is.” Als mensen voor op de lange termijn hebben geboekt, kan er altijd nog bij het afhalen van de tickets worden bekeken wat de maatregelen van dat moment zijn.

Volgens Jannieke zijn vooral de vliegpakketreizen (vlucht + hotel) naar Spanje en Griekenland erg in trek nu. Die wisselen elkaar af als koploper. “Als er in Spanje weer geluiden zijn over besmettingsgolven, zie je de populariteit meteen weer verspringen naar Griekenland en vice versa.” In mindere mate is Curaçao ook heel populair op het moment.

Toegevoegde waarde

In de vestiging te Brusselse Poort zijn de klanten heel divers. “Van koppels tot jonge gezinnen, het loopt hier allemaal binnen.” Wel ziet Jannieke een verschil met de vestiging in de Stationsstraat. “Hier heb je veel winkelend publiek. Mensen die naar de supermarkt gaan en dan met karretje en al naar binnenkomen. Dat heb je in de Stationsstraat niet. Daar gaan klanten wat gerichter heen. In Brusselse Poort lopen ze wat spontaner binnen.” Eenmaal in de zaak kunnen klanten bijvoorbeeld worden geholpen aan de adviestafel, en daar is Jannieke toch wel trots op. Dit is een tafel met daarin een grote tablet verwerkt, waarop mogelijke vakanties ook visueel kunnen worden gemaakt voor de eventuele boekers. Volgens Jannieke wordt de kracht van een reisbureau in een tijd als deze pas echt zichtbaar. “We kunnen tekst en uitleg geven. Ik zie vaak ook dat mensen via internet een reis boeken en dan bij ons binnenlopen voor hulp. Dat geeft wel aan dat we een toegevoegde waarde zijn.”