Clubs, spelers en fans weer naar Do iT voor start voetbalseizoen

23 juli 2020

Het nieuwe voetbalseizoen staat voor de deur en dat betekent dat ook de voetbalartikelen in sportzaken weer gretig aftrek vinden. Dus ook in Sportshop Do iT in de Brusselse Poort. Oprichter en eigenaar Dré Maas vertelt hierover.

Met 25 jaar aan verkoophistorie weet Dré Maas wel wat goed scoort in Do iT. Een groot deel van de begroting van dit jaar was bijvoorbeeld afgesteld op een hoop verkoop rondom het Nederlands elftal. Het EK dat deze zomer zou plaatsvinden is door het coronavirus echter uitgesteld tot volgend jaar en dus ging die omzet voorlopig aan de neus van Do iT voorbij. “Binnenkort komt alles van Oranje alsnog binnen. Denk aan shirts, broekjes, polo’s en sweaters. In 2021 zullen ze alsnog in deze kleding gaan spelen, dus die zullen toch wel weer goed gaan verkopen. In 2022 volgt dan al meteen het WK. De grote vraag is waar het Nederlands elftal dan in gaat spelen.” Dat Oranje zich plaatst voor een eindronde is dus van groot belang voor de verkoop van Do iT. “Elke twee jaar een nieuw toernooi betekent dus ook nieuwe kleding. Hoe verder Oranje in zo’n toernooi komt, hoe meer wij verkopen. Iedereen wil zich identificeren met winnaars.”

Ook shirts van reguliere clubs doen het goed elke zomer. Die van Ajax steekt er met kop en schouders bovenuit. “Naast die van het Nederlands elftal, als het goed draait althans, is het Ajax-tenue het meest verkochte shirt van de winkel. Binnen twee á drie weken wanneer we de nieuwe pakjes mogen verkopen, zijn ze uitverkocht. We bestellen deze al driekwart jaar van tevoren. We weten dan nog niet hoe ze uitzien en of ze erg vernieuwend zijn ten opzichte van die van het jaar ervoor. In deze periode gaat het vooral om het shirt en broekje. Over een tijdje, als het wat frisser wordt, zullen ook de trainingspakken goed verkopen.”

Ondanks de EK-loze zomer, is deze periode toch traditioneel ‘high life’ voor de zaak van Dré. Ook de amateurvoetballers maken zich namelijk langzaam op voor een nieuw sportseizoen. “Tegen de tijd dat de scholen beginnen, pieken wij. Dat is ongeveer het moment dat competities ook weer van start gaan.” En ook de clubs zelf melden zich dan bij Do iT. De sportzaak heeft een hoop clubs in Maastricht onder contract. “Die worden door ons en door een leverancier gesponsord. Ze mogen jaarlijks voor een vast bedrag wat uitzoeken en alles wat ze daarboven aanschaffen, krijgen ze korting over. Denk dan aan trainingspakken, ballen, inloopshirts en wedstrijdtenues. De kleding kunnen we ook bedrukken met logo’s van de club en sponsors”, aldus Dré tot slot.

Terug naar nieuwsoverzicht