Bloemen van Hendriks: na verhuizing ook aanpassing formule

24 juni 2021

Het is met zeventien filialen de grootste bloemist van de Benelux: Hendriks Eigentijds Thuis, voorheen Hendriks Bloemen. En één vestiging daarvan ligt al jaren in Brusselse Poort. Na negen jaar bij de ingang te hebben gezeten, verhuisde Hendriks recent naar een nieuwe locatie, een moment dat meteen werd aangegrepen om de winkelformule te veranderen.

Ze zijn in hun nopjes met de nieuwe locatie. Eigenaren Ton en Marion Hendriks ervaren een hoop voordelen van de huidige plek van hun zaak, nu op de hoek tegenover ’t Rommedoeke. “Je zit nu in die spanningsboog tussen de twee supermarkten en de belangrijke ingangen. We waren het er snel over eens dat deze zichtlocatie prima bij ons zou passen. Wat tevens fijn is, is dat de twee lange zijdes van onze zaak open zijn. We staan zo helemaal in de spotlights.”

Wat meteen opvalt bij het nieuwe concept van Hendriks Eigentijds en Thuis, is dat er meer sfeer en beleving toegevoegd is aan de winkel. Marion vertelt hierover: “Het is eigenlijk een upgrading van onze oude formule. We hebben gekeken naar onze huisstijl. We bieden nu ook grotere groene planten aan en volgen de laatste trends.” Het echtpaar Hendriks ziet zo ook het soort klant veranderen. “Die is nu iets moderner ingesteld. Je kunt hier nu ook naartoe komen om je huis aan te kleden. Van je huis een thuis maken, dat is ons motto. We dragen daarbij ook ideeën aan. Dat een bepaald boeket beter tot z’n recht komt in een bijpassende vaas.” Volgens Marion was het noodzakelijk om de formule aan te passen. “Je moet af en toe vernieuwen en met je tijd meegaan. Voor medewerkers en klanten zijn het wel leuke veranderingen.”

Wat nu ook nieuw is, zijn de zogenaamde plukboeketten. “Het is echt een trend om van losse takken van superieure kwaliteit een mooi veldboeket te maken. Dat demonstreren we dan weer aan onze klanten.” Zijn er ook dingen die niet veranderd zijn? “Jazeker”, roepen Marion en Ton in koor. “Het hele inkoop- en distributieproces is hetzelfde gebleven. Er is elke dag verse aanvoer vanaf de veiling in Aalsmeer. En uiteraard onze vriendelijke prijzen. Daar staan we immers al ruim 40 jaar om bekend!”, aldus het tweetal.

Voor Ton en Marion blijft het na al die jaren in deze branche een feest om elke dag met bloemen bezig te zijn. “De continue variatie maakt het zo leuk. Je winkel ziet er elke dag anders uit. Daar speel je mee. Dat valt de klanten ook op. Je kunt eindeloos variëren met de producten die je hebt. Dat is heel wat anders dan een schappenplan van een groot winkelbedrijf, wat op een gegeven moment aanvoelt als een soort van behang”, vertelt Ton.

Dat bij een bepaald boeket ook een bepaalde vaas mooi zou staan.” Volgens Marion was het noodzakelijk om de formule aan te passen. “Je moet af en toe vernieuwen en met je tijd meegaan. Voor personeel en klanten zijn het wel leuke veranderingen.”

Wat nu ook anders is, is dat boeketten niet kant en klaar worden verkocht, maar worden samengesteld met plukbloemen. “Het is echt in om daar boeketten mee te maken. We kopen losse bloemen van superieure kwaliteit in. Dat demonstreren we dan weer aan onze klanten. Dat is echt een trend en echt iets wat supermarkten niet kunnen bieden.” En al die veranderingen hebben dan ook positief effect op de verkoopcijfers. “We hebben zowel het aantal klanten als de gemiddelde besteding per klant zien toenemen met de nieuwe formule.”

Voor Ton en Marion blijft het na al die jaren in deze branche een feest om elke dag met bloemen bezig te zijn. “De continue variatie maakt het zo leuk. Je winkel ziet er elke dag anders uit. Daar speel je mee. Dat valt de klanten ook op. Je kunt eindeloos variëren met de producten die je hebt. Dat is heel wat anders dan een schappenplan van een groot winkelbedrijf, wat op een gegeven als hetzelfde behang aanvoelt”, vertelt Ton.

Terug naar nieuwsoverzicht