Nieuws

Barbecueën met het vlees van Van Melik

Geplaatst op 26 juli 2021

Het is zomer. En in dat seizoen wordt er -mits het weer het een beetje toelaat – massaal gebarbecued. Goed voor de omzet van slagerij Van Melik dus, die sinds de uitbraak van het coronavirus een verandering merkt in de verkoop van vlees.a

De omzet in de zomer – ondanks enkele beperkingen – is niet slechter dan in andere jaren. Wel bemerkt eigenaar Jean Cox dat er nu kleinere hoeveelheden vlees verkocht worden. “Vóór corona werd er met grote groepen gebarbecued. Door de maatregelen doet men dit nu vaak alleen met het gezin. Dat betekent dat er nu ook niet voor vijftien man wordt ingekocht, maar slecht voor enkele eters. Maar meer kleinere groepjes betekent ook meer klanten. Uiteindelijk komt het qua omzet voor ons op hetzelfde neer.”

Maar er is ook een andere verandering gaande, aldus Jean, die de zaak runt samen met zijn vrouw Roos. “Vroeger maakte het mensen niet zoveel uit wat voor weer het werd. Tegenwoordig houdt men de voorspellingen veel meer in de gaten. Aan de hand daarvan wordt besloten of de barbecue aangaat. Wij spelen dus ook qua inkoop een beetje in op de weersverwachtingen. Even goed moet je als slagerij op alles voorbereid zijn en genoeg in huis hebben.”

Populair vlees

Volgens Jean zijn de stokjes tijdens het barbecueseizoen het populairst. “Een kipstokje, een voorgegaarde varkenshaassaté, een souvlakispies of een biefstuk op een stok”, noemt Cox als de favorieten van zijn klanten. “We zetten als Van Melik tegenwoordig ook in op speciaal rundvlees. Zoals een ribeye uit Ierland grasgevoerd of een ribeye uit Zuid-Amerika graangevoerd. We merken dat mensen wat centjes over hebben omdat ze deze niet hebben kunnen uitgeven tijdens corona. En voor een goed stuk vlees heeft men echt wel geld over.”

Nieuwe locatie

Jean beleeft met zijn team dit barbecueseizoen op een nieuwe locatie. De gedeelde zaak met Bufkes (tevens van Jean en Roos) is verhuisd naar de ruimte net naast de ingang aan de Artsenijstraat. “Dat bevalt goed. Het is een behoorlijke omschakeling geweest. Qua oppervlakte is het hier 2,5 keer zo groot vergeleken met onze oude plek. We hebben hier 22 meter aan presentatieruimte tegenover elf meter voorheen. Op de oude plek waren we te klein behuisd. De inventaris was redelijk op. We hadden uiteindelijk toch moeten vernieuwen, waarom dan niet op een verse, toekomstgerichte plek?” Jean is blij dat zijn zaak nu echt in het zicht ligt. “Als je de parkeerplaats op komt rijden, kun je ons bijna niet over de kop zien. Je kijkt vanaf de slagboom zo wat door de hele winkel heen.”